Äppelkaka med äppelfrosting

Jag åt en fantastiskt god äppelkaka hos min gudmor för något år sedan. Den påminner väldigt mycket om morotskaka – extremt mycket. Jag fick en bild på receptet som är från en äppelbok men tyvärr minns jag ej namnet på boken. Hursomhelst har jag justerat det något och här kommer min variant. Jag använde svenska Ingrid Marie äpplen.

Ingredienser Kaka

  • 5 dl grovrivna skalade äpplen (3 äpplen för mig)
  • 2,5 dl rapsolja
  • 2,5 dl socker
  • 3 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel
  • 0,5 tsk malen muskotnöt
  • 0,5 tsk salt
  • Smör och ströbröd till formen

Ingredienser Frosting

  • 5 dl äpplejuice av bra kvalitet
  • 200 g smör
  • 200 g Philadelphia färskost
  • 1,5 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker

Gör så här Kaka

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Vispa ihop socker och olja
  3. Blanda i de rivna äpplena
  4. Knäck i äggen och rör ihop, ett i taget
  5. I en annan bunke – blanda alla torra ingredienser för kakan
  6. Sikta ned de torra ingredienserna i smeten och blanda till en jämn smet
  7. Smörj och bröa en springform ca 24 cm i diameter
  8. Häll i smeten, grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min, kolla med sticka i mitten att kakan är klar (ingen smet skall fastna)
  9. Ta ut kakan och låt den svalna, påbörja under tiden frostingen

Gör så här Frosting

  1. Smält smöret och låt svalna
  2. Koka upp juicen och låt reducera tills ca 1 dl kvarstår, det tog drygt 20 min för mig. Låt sedan svalna
  3. Vispa ihop smör med reducerad juice, florsocker och vaniljsocker (rör om det först så skvätter det inte lika mycket när du vispar)
  4. Ta bort kanten på springformen och torka bort ströbrödet så kanten är ren. Montera sedan tillbaka kanten
  5. Häll frostingen över den svalnade kakan, gör mönster om det önskas
  6. Låt svalna så att frostingen stelnar och servera sedan!

Smaklig fika!

Lämna en kommentar