Knäckig Äppelsmulpaj

En knäckigare och ”kakigare” variant än traditionell smulpaj. Jag är inte jätteförtjust i ”vanlig” smulpaj men jag gillar denna typ mycket bättre, även om just detta recept är väldigt sött, men gott! Ännu godare dag 2. Pajdegen är Camilla Hamids recept och det hittar du här!

Ingredienser Fyllning

  • Massa äpplen, så mycket som ryms i din form (plus fyllning)
  • 1 tsk kanel drygt

Ingredienser Pajdeg

  • 175 g smör
  • 0,5 dl ljus sirap
  • 2 dl strösocker
  • 3 dl havregryn
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 krm salt

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader (jag hade över och under värme).
  2. Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i ca 2 cm tjocka klyftor. Blanda med kanel och lägg dem i en ugnsfast form.
  3. Smält smöret.
  4. Blanda de torra ingredienserna till pajdegen, tillsätt sedan smör och sirap.
  5. Täck äpplena med degen.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca 40 min tills den är gyllene med en knäckig yta.
  7. Låt svalna något, servera sedan med glass eller vaniljsås. Smaklig måltid!

Lämna en kommentar