Grönkålssoppa

En favoriträtt på hösten för mig, som för många andra, är soppa. Såklart serverat med färska, goda mackor till. Runt jul brukar mamma alltid göra grönkålssoppa av spadet från julskinkan. Jag hade inget skinkspad men det gick utmärkt ändå nu när det är säsong för grönkål.

Ingredienser 4 portioner, ca 30-45 min

  • 2 gula lökar
  • 400 g färsk grönkål
  • 2 tärningar buljong (jag tog en höns- och en grönsakstärning)
  • Ca 10-12 dl vatten
  • Ca 3 dl matlagningsgrädde eller vispgrädde
  • Salt och vitpeppar
  • olja

Gör så här

  1. Hacka löken och stek den mjuk i olja i en stor kastrull
  2. Skölj grönkålen och riv av bladen, kasta stjälkarna. Lägg bladen i kastrullen och vänd runt då och då. Låt fräsa på högre medelvärme i ca 5 min
  3. Smula ner buljongtärningarna och tillsätt ca 2 dl vatten, rör runt och låt koka ca 5 min
  4. Tillsätt resterande vatten och koka ca 10 min
  5. Mixa soppan med stavmixer tills den är någorlunda slät
  6. Tillsätt grädden och smaka av med salt och vitpeppar
  7. Servera med kokt ägg och mackor. Enjoy!

 

Lämna en kommentar